Om VARANDRAS renässans...

Häromdagen roade jag mig att göra en lista på såväl negativa
som positiva följder denna coronakris kan få för mig personligen men kanske ännu viktigare för samhället och världen i stort. Innan jag börjar vill jag poängtera att detta är mina personliga spekulationer kryddade av en hel del önsketänkande och gödslade av utopiska drömmar om ett samhälle där egoismen ersatts av solidaritet och medmänsklighet.

De negativa sidorna tänker jag inte ägna mig så mycket åt – det blir vi tillräckligt påminda om bara vi lyssnar på radio, läser tidningar och tittar på TV.: arbetslöshet, konkurser, aktiemarknaden som rasar osv.
Förlusterna i mitt privatliv handlar om att jag inte kan dansa, vilket jag tidigare gjorde två till tre gånger i veckan, inte kan sjunga i kör, inte kan gå på bio, teater eller uppleva gemenskap på musikpubar som Engelen och Stampen. Jag vet ännu inte riktigt vad ensamheten gör med mig. Ibland när jag är orolig för min psykiska hälsa brukar jag ringa någon som jag tror, liksom jag känner sig ensam och isolerad,  enligt devisen delad sorg är halv sorg. Men nu lämnar jag det negativa och går över till min pluslista. Till den fick jag snabbt ihop sju punkter. Mina planer är att utveckla några av dem punkt för punkt  ett tag framöver.

 Färre vinglas, maträtter och paraplydrinkar på fb tyckte jag till en början var något positivt. Ja, jag erkänner att dessa inlägg ibland har gett mig en känsla av att jag lever ett tråkigt liv. Eller kanske snarare ett liv med brist på djup gemenskap. För det förstår ju vilken idiot som helst att de smaklöksfrestande bilderna i själva verket handlar om något mycket mer. På ett djupare plan handlar de om gemenskap. Om att fortsättning följer efter restaurangbesöket och det som händer då är väl det som vi alla längtar efter. 

Mitt eget uteliv har ju mest bestått av dans och då dansar man några timmar varefter man åker hem ENSAM – nöjd och vältränad. Jag kanske under kvällen har dansat med uppåt tio olika kavaljéer men inte haft ETT ENDA djupare samtal. Dans är kul, ger kondition och förströelse och i viss mån ger den bekräftelse på att man ännu inte är förpassad till panelhönestatus men klart är att VARANDRA lyser i denna värld med sin frånvaro.

Coronakrisen har fått mig att omvärdera, ja, till och med romantisera ordet VARANDRA. Singelliv och Corona funkar helt enkelt inte ihop. Detta underbara ord VARANDA som så till den grad förstått sin unika ställning bland övriga pronomen att hon skapat ett alldeles eget; det reciproka. Bristen på det reciproka i mitt eget liv gör att jag funderar över om inte denna brist är farligare än själva viruset. 

Så ni som har VARANDRA var rädda om det. Ja, jag vet att tvåsamhet inte alltid är berikande. Det finns ju dem som lever ihop som i det närmaste önskar livet av varandra men trots det tycker jag mig märka att de av mina vänner som lever i förhållanden börjar tala om VARANDRAS rikedom. De verkar helt enkelt ha det så himla mysigt ihop. Bygger växthus på dagarna och spelar sällskapsspel på kvällarna. Och jag måste erkänna att jag känner - inte missunnsamhet -  men ett styng av avundsjuka. Kanske Coronan kommer att bidra till TVÅSAMHETENS renässans? Inställningen om att det grönaste gräset finns på andra sidan känns plötsligt så förlegat.  Att vi som lever singelliv nu är de stora förlorarna kan nog ingen förneka. 

Bland mina dikter hittade jag denna, inspirerad av Erich Fromm. Den tillägnar jag ER  som vårdat er kärlek och OSS som behöver bli bättre på det: 

Visa källbilden


Vid horisontens rand är inga blommor sjuka
Vid horisontens rand är allting daggfrisknytt
Där slingrar jord och himmel om varandra
Där möter jorden det gudomliga

Till horisontens rand dit vill jag komma
För att få njuta himmelsk ljuvlighet
Där vill jag plocka en bukett med friska blommor
Där vill jag slippa asfaltsgråa vardagen

Där smälter det böljande landskapet samman
med himmelens släta smeksamhet

Som jordens sprickor mottar särlaregnet
som bladet sluter daggens droppe
som natt och dag vid skymningen

när ensamhet blir tvåsamhet

Nästa  Coronastudie kommer att handla om att efterlikna Guden i Genesis som sade och det blev och till yttermera visso såg att det var gott .

Var rädda om VARANDRA. 
Stor Cyberkram
Kinna (Christina)  

Kommentarer

  1. Fantastiskt beskrivet. Du har även satt ord på mina tankar och hur jag känner. Stor tackkram

    SvaraRadera
  2. Tack Maggan. Vi talade om att träffas ngn gång. Dags snart?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bwana och Linnea möts i himlen

Sann kärlek segrar alltid